onsdag 8 juli 2009

Inne på andra veckan, NY!


Från 125th street, tre kvarter från mig i Harlem (ikväll)! En jäkla Jackson hysteri och komers i hela Harlem! Kolla på Youtube så kan ni se, vissa är rent depprimerade:P

Var också tvungen att skriva nått smörigt på den nu kända väggen, till ära för vår bortgångne!

Klassisk scen, tagen ur Chinatown (inte filmen!)

Trump International Tower

Tidningar från hela världen, hittade lokaltidningar från flera länder som inte borde finnas utomlands, Astoria i Queens!

34ave Astoria, Queens. Klassisk ställe i trakten.

Bild 1 från Empire State, blickar öst mot Queens på andra sidan East River

Bild två, blickar Norr mot Central-Park, Harlem och Bronx långt borta.

Bild 3, blickar mot väst och över Hudson River har vi Jersey City, New Jersey!

Bild 4, blickar söder mot Lower Manhattan (Financial district) och Brooklyn över vattnet till vänster, Frihetsgudinnan ligger till höger om skylinen.

Kroatisk kyrka i Hells Kitchen, Manhattan med min afro-amerikanske passande modell.

Kyrkan.

Hej alla barn!
Nu sitter jag ännu en kväll i Harlem efter en dag i staden.
Igår hade jag en ganska soft dag, dök runt och såg lite olika ställen på Manhattan, satt på cafe som vanligt, hängde i Central Park och Empire State Building.
Fick två nya i lägenheten igår, som alltid nån ny couchsurfare här, intressant att se vad det är för folk som slår sig ner här var dag:P
Stannar nog till Fredag eller Lördag hos Kasper och Erga, kan trots allt äta hur mycke jag vill då det ändå är gratismat i hela kylen, har egen nyckel och känner mig som hemma här nästan!
Har nån annan snubbe jag ska bo med, nån ryss eller nån sån, längre upp i Harlem!

Körde en hardcore Queens Tour idag, checkade egentligen bara den delen av Queens som jag tyckte verkade intressant. Queens är roligt nog den "staden" (med 2.5milj invå kan det få räknas som stad) med mest mixade människor från olika länder i hela världen, 150 olika nationaliteter. Eller som man ofta kan göra med engelskan, förenkla saker och ting så pass mycket mer från Svenskan, "the most diverse city in the world"
Queens är lite av en bortglömd stadsdel då man hittar mest medelklass och hus! Även tre stora flygplatser, Mets stadium, US open och museum.

Det är den absolut mest mixade staden i hela USA, sägs även gälla för hela världen, och helt ärligt, mer mixat har jag aldrig sett!
I vanliga fall är USAs städer extremt segregerade, här är det totalt tvärtom. 48% av invånarna är födda utanför USA! Det är den enda staden i USA där svarta har högre inkomst än vita!
Astoria som är den stadsdelen som är mest uppblandad och rolig att gå i består av den största grekiska communityn i New York, Kroater och Rumäner är också extremt många här, samt Egyptier,Italienare och folk från alla hörn i Sydamerika. Här finner man många som snackar indianspråk från sydamerika. Inte det klassiska mexarna, med andra ord.
Hörde för övrigt knappt engelska på gatorna och när jag väl hörde så var det med nån knagglig Grekisk brytning, eller nåt exotiskt.
Riktigt skönt område, lite som möllan i Malmö fast lite mindre mellanöstern style.
När jag var klar med Astoria efter fik hos greker och lite snack med indiska affärsgenier (:P, inte direkt) körde jag över en sväng till Chinatown och sen hängde jag runt på alla olika ställen på Manhattan och avslutade med en filosofisk kaffe i Central Park.
För övrigt är hela Harlem fortfarande utsmyckad med försäljare som alla försöker sälja Jackson prylar, hör konstant musik från honom och det sitter plakat på alla fasader. I princip högkonjuktur för det hemlösa, där många ser en chans till att få nått sålt, nån typ av merchandise :)

Ska käga nu,lTrash food är för jävla bra, röstar stenhårt för Dumpster diving i forts!
Kör en lugn Brooklyn tour imon, Williamsburg är destinationen, sägs vara bästa stället för shopping av vintage och allt vad det heter, nytt, ungt och populärt ställe som tar över från Manhattan mer och mer på många punkter, ska bli intressant då jag hört mycket gott om området. Då det är så stora avstånd och en del att se i Brooklyn så får det nog bli över två dagar!
Ja, sannerligen har han alltid att göra i New York, faboulös stad, speciellt när man tar sig bort från turistsnåren och kostymnissarna!

Heja Sverige!!

Godnatt/ Basti

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej o Hopps min vän !Du kan nog snart ta jobb som taxichafför i NY.
Stor KRAM hemifrån N&M.

Carolinka sa...

"...avslutade med en filosofisk kaffe i Central Park." - I APPROVE! Och jag är fortfarande inte avis ... inte alls nä nä. Kommer nog få spader när vi ses och du berättar om allt, haha. Hade bra så länge!

Anonym sa...

Hej Basti,

jag fattar inte hur du hinner med allt. Du har blivit en jäkel på att organisera. Ska bli jättekul att få träffa dig snart.
Kramiz pappa